
Już po raz dziewiąty system ELA wspiera świat akademicki – osoby kandydujące na studia, studiujące, prowadzące badania naukowe, uczelnie i twórców polityk publicznych
Ogólnopolski system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych (ELA) został zainicjowany w 2013 roku dzięki nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Został on uruchomiony w 2016 roku na zlecenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego i od tego czasu jest systematycznie rozwijany. ELA należy do najbardziej innowacyjnych systemów tego typu w Europie. Na bazie rozwiązań zastosowanych w ELA, rozwijane są narzędzia wspierające monitorowanie karier absolwentów i absolwentek na poziomie europejskim.
Analizy prowadzone w ramach systemu ELA bazują na danych administracyjnych pochodzących z systemu szkolnictwa wyższego POL-on i rejestrów osób ubezpieczonych ZUS. Dzięki odpowiednim przepisom ustawowym, wszystkie analizy i udostępniane wyniki są w pełni anonimowe i gwarantują zabezpieczenie prywatności badanych.
Od pierwszej edycji system ELA dostarcza informacji o kolejnych grupach społeczności akademickiej w Polsce. Pierwsze raporty odnosiły się wyłącznie do pozycji ekonomicznej absolwentów i absolwentek, obecnie analizy systemu ELA opisują aktywności edukacyjne i ekonomiczne osób studiujących, odbywających kształcenie doktorskie oraz osób, które uzyskały stopień doktora. System w tym roku obejmuje ponad 800 tys. nowych osób, a łącznie opisuje kariery edukacyjne i zawodowe blisko 7 mln osób, które studiowały, uzyskały dyplom, lub kształciły się na poziomie doktorskim w latach 2014 -2022.
Wyniki systemu ELA przedstawiane są co roku w postaci interaktywnych infografik, automatycznych raportów i zbiorów zagregowanych danych, które zawierają wskaźniki dotyczące poziomów: ogólnopolskiego, uczelni i poszczególnych kierunków kształcenia.
9 lipca br. odbyła się letnia premiera kolejnej, dziewiątej, edycji systemu ELA. Zawiera ona nowe wyniki charakteryzujące absolwentów i absolwentki oraz osoby ze stopniem doktora. W jesiennej odsłonie systemu ELA przedstawione będą wyniki nowej edycji opisujące osoby studiujące i osoby odbywające kształcenie doktorskie. Dostarczone będą też wskaźniki dla uczelni, które wspierają je w aplikowaniu do rankingów międzynarodowych.
Poniżej prezentujemy wybrane, ciekawe wyniki dziewiątej edycji systemu ELA.
Wybrane wyniki
Zarobki i bezrobocie według województw i powiatów zamieszkania.
Województwa
Tabela 1 przedstawia informacje na temat zarobków i bezrobocia absolwentek i absolwentów studiów magisterskich (II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich) z rocznika 2022 w pierwszym roku po uzyskaniu dyplomu według województwa zamieszkania.
Tabela 1. Wskaźniki charakteryzujące zarobki i bezrobocie osób, które ukończyły studia magisterskie w 2022 r.
| Województwo | Mediana zarobków (PLN) | Mediana WWZ | Ryzyko bezrobocia | WWB |
| Dolnośląskie | 5 381,29 | 0,75 | 3,0% | 0,83 |
| Kujawsko-pomorskie | 4 952,8 | 0,78 | 3,6% | 0,62 |
| Lubelskie | 4 737,5 | 0,76 | 6,4% | 0,93 |
| Lubuskie | 5 174,22 | 0,80 | 3,2% | 0,79 |
| Łódzkie | 5 220,97 | 0,80 | 3,4% | 0,63 |
| Małopolskie | 5 145,82 | 0,73 | 3,8% | 0,82 |
| Mazowieckie | 5 791,53 | 0,77 | 2,8% | 0,60 |
| Opolskie | 5 045,74 | 0,77 | 4,1% | 0,74 |
| Podkarpackie | 4 792,15 | 0,80 | 6,7% | 0,85 |
| Podlaskie | 4 697,55 | 0,73 | 5,7% | 0,92 |
| Pomorskie | 5 233,25 | 0,74 | 2,7% | 0,63 |
| Śląskie | 5 210,24 | 0,76 | 3,2% | 0,79 |
| Świętokrzyskie | 4 736,9 | 0,77 | 7,4% | 1,04 |
| Warmińsko-mazurskie | 5 012,22 | 0,82 | 4,8% | 0,80 |
| Wielkopolskie | 5 082,76 | 0,78 | 2,6% | 0,83 |
| Zachodniopomorskie | 5 078,05 | 0,77 | 4,1% | 0,76 |
Najwyższe przeciętne wynagrodzenia uzyskiwali absolwenci i absolwentki mieszkający w województwie mazowieckim (5 791,53 zł), zaś najniższe – w województwie podlaskim (4 697,55 zł). Przy ustalaniu efektywności zarabiania pieniędzy przez osoby kończące studia warto jednak uwzględnić generalny poziom płac w ich miejscu zamieszkania. Właściwą miarą tej efektywności jest Względny Wskaźnik Zarobków (WWZ). WWZ odnosi wynagrodzenia absolwentów i absolwentek do średnich płac w ich miejscach zamieszkania w badanym okresie. Uwzględnia więc ekonomiczną kondycję lokalnych rynków pracy w poszczególnych okresach i dzięki temu umożliwia porównywanie efektywności w zarabianiu pieniędzy niezależnie od miejsca zamieszkania i okresu objętego analizą. Wartości WWZ informują nas zatem jaką część średnich lokalnych zarobków uzyskiwali przeciętnie absolwenci i absolwentki. Najwyższą wartością WWZ mogą poszczycić się absolwenci i absolwentki z województwa warmińsko-mazurskiego (zarabiali przeciętnie 0,82 średnich lokalnych zarobków), zaś najniższą zaobserwowano dla województw: małopolskiego i podlaskiego (0,73).
W analogiczny sposób możemy zestawiać nominalne i względne miary bezrobocia. Najniższe ryzyko bezrobocia w pierwszym roku po dyplomie (tj. średni procent miesięcy w tym okresie, w których osoby badane były zarejestrowane jako bezrobotne) odnotowali absolwenci i absolwentki zamieszkujący województwo wielkopolskie (2,6%), zaś najwyższe – z województwo świętokrzyskie (7,4%). Zestawiając ryzyko bezrobocia ze stopą bezrobocia w miejscach zamieszkania absolwentek i absolwentów wyznaczamy Względny Wskaźnik Bezrobocia (WWB). WWB pozwala – podobnie jak WWZ – rzetelnie porównywać efektywność osób objętych badaniem w unikaniu bezrobocia. Największą skutecznością pod tym względem wykazali się absolwenci i absolwentki z województwa mazowieckiego (0,60), zaś najniższą – z województwa świętokrzyskiego (1,04).
Powiaty
W poniższych czterech tabelach przedstawiamy wartości wskaźników charakteryzujących zarobki i bezrobocie absolwentów i absolwentek studiów magisterskich (II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich) z rocznika 2022 w pierwszym roku po uzyskaniu dyplomu, w podziale na powiat zamieszkania. W tabelach przedstawiamy po pięć powiatów o najlepszych i najgorszych wynikach.
Tabela 2. Powiaty o najwyższych i najniższych medianach zarobków absolwentek i absolwentów studiów magisterskich z rocznika 2022
| Powiat | Mediana zarobków (PLN) |
| piaseczyński | 6 306,99 |
| pruszkowski | 6 247,65 |
| Warszawa | 6 234,64 |
| warszawski-zachodni | 6 172,72 |
| grodziski | 6 110,59 |
| ... | |
| chełmski | 4 351,40 |
| Świnoujście | 4 310,00 |
| włoszczowski | 4 308,39 |
| łomżyński | 4 186,20 |
| białogardzki | 3 827,85 |
Tabela 3. Powiaty o najwyższych i najniższych medianach Względnego Wskaźnika Zarobków absolwentek i absolwentów studiów magisterskich z rocznika 2022
| Powiat | Mediana WWZ |
| olecki | 1,02 |
| bartoszycki | 0,99 |
| Grudziądz | 0,98 |
| łódzki wschodni | 0,97 |
| braniewski | 0,96 |
| ... | |
| wołowski | 0,60 |
| Sopot | 0,57 |
| łęczyński | 0,52 |
| Jastrzębie-Zdrój | 0,47 |
| lubiński | 0,41 |
Tabela 4. Powiaty o najwyższym i najniższym Ryzyku bezrobocia absolwentek i absolwentów studiów magisterskich z rocznika 2022
| Powiat | Ryzyko bezrobocia |
| wschowski | 0,00% |
| sztumski | 0,61% |
| otwocki | 0,71% |
| międzychodzki | 0,74% |
| grójecki | 0,99% |
| ... | |
| grajewski | 10,35% |
| sępoleński | 10,42% |
| janowski | 10,54% |
| przeworski | 10,77% |
| bieszczadzki | 11,06% |
Tabela 5. Powiaty o najwyższych i najniższych wartościach Względnego Wskaźnika Bezrobocia absolwentek i absolwentów studiów magisterskich z rocznika 2022
| Powiat | WWB |
| wschowski | 0 |
| sztumski | 0,11 |
| malborski | 0,12 |
| olecki | 0,12 |
| górowski | 0,15 |
| ... | |
| Gorzów Wielkopolski | 1,55 |
| łosicki | 1,56 |
| Sopot | 1,71 |
| Olsztyn | 1,74 |
| łomżyński | 1,79 |
Powyższe wyniki pokazują, że powiaty o najwyższych wynagrodzeniach absolwentów i absolwentek nie muszą się charakteryzować najwyższymi wartościami Względnego Wskaźnika Zarobków (WWZ). Obserwujemy to zjawisko w przypadku piątki powiatów o najwyższych wynagrodzeniach – powiatów z aglomeracji warszawskiej, w których średnie zarobki ogółu ich mieszkańców są wysokie. Najwyższe wartości WWZ cechują absolwentów i absolwentki z powiatów często o niższych wynagrodzeniach ogółu mieszkańców.
Analogicznie, niskie wartości ryzyka bezrobocia absolwentek i absolwentów mogą występować w miejscu, gdzie ogólnie bezrobocie jest niskie. Wówczas wartości Względnego Wskaźnika Bezrobocia (WWB) nie będą jednak szczególnie niskie. Absolwentki i absolwenci, którzy mierzą się z wysokim bezrobociem w ich miejscach zamieszkania, mogą odnotowywać niższe wartości WWB.
Jak zmieniają się wynagrodzenia po studiach?
Poniższy wykres przedstawia pięcioletnią dynamikę Względnego Wskaźnika Zarobków (WWZ) dla roczników 2018-2022 absolwentów i absolwentek studiów magisterskich (II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich).
Najdłuższa linia opisuje sytuację rocznika 2018 w pięcioletnim (60 miesięcy) okresie po uzyskaniu dyplomu, zaś najkrótsza – roczny (12-miesięczny) okres po uzyskaniu dyplomu przez osoby z rocznika 2022.
Rysunek 1. Wartości Względnego Wskaźnika Zarobków w kolejnych miesiącach po dyplomie dla absolwentów i absolwentek studiów II stopnia i jednolitych studiów magisterskich z roczników 2018-2022
Jak widać, wprawdzie na początku swojej kariery zawodowej (zaraz po dyplomie) absolwenci i absolwentki uzyskują wynagrodzenia poniżej średnich lokalnych płac w ich miejscach zamieszkania, ale dla absolwentów z ostatnich lat już w trzecim roku po dyplomie wynagrodzenia absolwentów i absolwentek „przekraczają” średnie wynagrodzenia uzyskiwane w ich powiatach zamieszkania i dalej rosną w kolejnych latach.
Warto podkreślić, że rosnący trend oznacza nie tylko wzrost zarobków absolwentek i absolwentów w czasie, ale – co najważniejsze – ich wynagrodzenia rosną SZYBCIEJ niż wynagrodzenia osób z ich powiatów zamieszkania. Opłaca się zatem uzyskiwać wyższe wykształcenie również ze względów finansowych – absolwenci i absolwentki są na rynku pracy efektywniejsi niż pozostali uczestnicy lokalnych rynków pracy.
Po których kierunkach zarabia się najlepiej w pierwszym roku po dyplomie?
Wyniki dotyczące kierunków o najwyższych zarobkach pokazane są dla absolwentów i absolwentek studiów magisterskich (II stopnia lub jednolitych magisterskich) w zależności od dziedziny ukończonych studiów. Istotne jest, by uwzględnić specyfikę różnych strategii na rynku pracy w zależności od typu ukończonych studiów. Inne bowiem są doświadczenia na rynku pracy informatyków, a inne osób, które kształciły się np. na kierunkach filologicznych.
Prezentowane wyniki dotyczą absolwentów i absolwentek z 2022 r. Wynagrodzenia w pierwszym roku po dyplomie przedstawiamy przy użyciu dwóch wskaźników: mediany miesięcznych wynagrodzeń wyrażonych w PLN oraz Względnego Wskaźnika Zarobków (WWZ). Warto przy tym pamiętać, że pierwszy rok po dyplomie oznacza z reguły początek kariery zawodowej. Stąd nie powinny dziwić niskie wartości wynagrodzeń – zarówno tych w złotych, jak i niskie (poniżej 1) wartości WWZ dla wielu kierunków w pierwszym roku po dyplomie.
Tabela nr 6 przedstawia wyniki charakteryzujące poszczególne dziedziny traktowane łącznie.
Tabela 6. Wynagrodzenia w pierwszym roku po dyplomie absolwentów i absolwentek studiów II stopnia i jednolitych studiów magisterskich z rocznika 2022 z poszczególnych dziedzin kształcenia
| Dziedzina kształcenia | Mediana zarobków (PLN) | Mediana WWZ |
| Dziedzina nauk medycznych i nauk o zdrowiu | 6293,82 | 0,88 |
| Dziedzina nauk inżynieryjno-technicznych | 5792,90 | 0,85 |
| Dziedzina nauk społecznych | 4879,33 | 0,73 |
| Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych | 4637,93 | 0,67 |
| Dziedzina nauk humanistycznych | 4435,74 | 0,63 |
| Dziedzina nauk teologicznych | 4069,19 | 0,62 |
| Dziedzina nauk rolniczych | 4040,52 | 0,6 |
| Dziedzina sztuki | 3330,68 | 0,47 |
Jak widać, przeciętne wynagrodzenia absolwentów i absolwentek poszczególnych dziedzin w pierwszym roku po dyplomie są zróżnicowane. Najwyższe przeciętne wynagrodzenia osiągnęli absolwenci w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Osoby, które posiadały dyplom w tej dziedzinie kształcenia, uzyskiwały w pierwszym roku po obronie przeciętnie 88% lokalnych średnich zarobków w ich powiatach zamieszkania. Warto podkreślić, iż były to wynagrodzenia wyższe, niż obserwowane w dziedzinach, do których zalicza się kierunki o najwyższych zarobkach – dziedziny nauk inżynieryjno-technicznych, ścisłych i przyrodniczych oraz społecznych.
W tabeli nr 7, dla każdej dziedziny, przedstawione są wyniki pięciu kierunków z tej dziedziny, o najwyższych zarobkach w pierwszym roku po dyplomie. Poniższa tabela zawiera wyniki dla kierunków o liczbie absolwentów i absolwentek w skali kraju równej co najmniej 30 (w przypadku dziedziny nauk teologicznych, tylko jeden kierunek – teologia – liczył ponad 30 absolwentów i absolwentek w skali kraju), których absolwenci i absolwentki uzyskali w pierwszym roku po dyplomie najwyższe wynagrodzenia. Kierunki zostały uporządkowane według Względnego Wskaźnika Zarobków – aby zapewnić porównywalność wyników niezależnie od miejsca zamieszkania.
Tabela 7. Wynagrodzenia w pierwszym roku po dyplomie absolwentów i absolwentek studiów II stopnia i jednolitych studiów magisterskich z rocznika 2022 z kierunków o najwyższych wynagrodzeniach
| Dziedzina kształcenia | Nazwa kierunku | Mediana zarobków (PLN) | Mediana WWZ |
| Dziedzina nauk medycznych i nauk o zdrowiu | pielęgniarstwo | 8465,48 | 1,33 |
| położnictwo | 7645,24 | 1,16 | |
| farmacja | 6305,74 | 0,96 | |
| kierunek lekarski | 6435,22 | 0,91 | |
| elektroradiologia | 5728,29 | 0,85 | |
| Dziedzina nauk inżynieryjno-technicznych | informatyka i systemy inteligentne | 12408,57 | 1,66 |
| informatyka stosowana | 10375,73 | 1,48 | |
| cyberbezpieczeństwo | 10787,59 | 1,43 | |
| telekomunikacja | 10055,18 | 1,36 | |
| teleinformatyka | 9170,76 | 1,34 | |
| Dziedzina nauk społecznych | executive master of business administration | 17376,75 | 2,63 |
| informatyczne techniki zarządzania | 10999,47 | 1,51 | |
| data science and business analytics | 11838,11 | 1,45 | |
| analiza danych - big data | 9408,66 | 1,24 | |
| metody ilościowe w ekonomii i systemy informacyjne | 9922,50 | 1,24 | |
| Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych | informatyka stosowana | 10164,56 | 1,37 |
| informatyka | 7960,49 | 1,17 | |
| applied mathematics | 7580,8 | 1,14 | |
| analiza i przetwarzanie danych | 7487,58 | 1,07 | |
| big data analytics | 7650,33 | 1,07 | |
| Dziedzina nauk humanistycznych | filologia włoska | 6060,24 | 0,89 |
| filologia germańska | 5324,30 | 0,77 | |
| germanistyka | 5703,22 | 0,76 | |
| skandynawistyka | 6023,96 | 0,75 | |
| filologia polska nauczycielska | 4907,54 | 0,74 | |
| Dziedzina nauk teologicznych | teologia | 4190,01 | 0,63 |
| Dziedzina nauk rolniczych | agroleśnictwo | 4961,07 | 0,86 |
| leśnictwo | 5186,58 | 0,86 | |
| technologia drewna | 5681,82 | 0,86 | |
| technologia kosmetyków | 4725,69 | 0,73 | |
| rolnictwo | 4438,88 | 0,71 | |
| Dziedzina sztuki | instrumentalistyka | 4060,04 | 0,57 |
| organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej | 3866,38 | 0,55 | |
| edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej | 3868,90 | 0,54 | |
| wzornictwo | 3788,20 | 0,54 | |
| architektura wnętrz | 3409,74 | 0,5 |
Jak widać, zróżnicowanie wynagrodzeń pomiędzy kierunkami jest wyższe niż pomiędzy przeciętnymi dla dziedzin. Najwyższe przeciętne wynagrodzenia osiągały osoby, które uzyskały dyplom na kierunkach „executive master of business administration” oraz związanych z analizą danych w dziedzinie nauk społecznych. Bardzo wysokie wynagrodzenia uzyskiwały również osoby, które ukończyły studia związane z rozmaitymi aspektami IT (od informatyki po cyberbezpieczeństwo) w dziedzinach nauk inżynieryjno-technicznych oraz ścisłych i przyrodniczych. Najniższe wynagrodzenia dotyczyły absolwentów i absolwentek studiów z dziedziny sztuki.
Podsumowując, system ELA pozwala na obalanie mitów i schematów. Pokazuje na przykład, że po studiach społecznych można również świetnie sobie radzić na rynku pracy.